torsdag 27. september 2012

Tyrkisk te

Med fyr i peisen og over et glass Tyrkisk eple te, mimrer jeg tilbake på turen til Antalya. Jeg lovet noen innlegg fra turen sånn innimellom interiør, og hva passer vel ikke bedre enn litt kulinariske intrykk en slik kveld nå som høstferien nærmer seg med stormskritt? : )

 
 
Virkelig typisk for Tyrkia er den deilige teèn man får servert i små glass og mange ulike smaker.

 
Kjmpe godt ...Det, som alt annet vi fikk her nede. Det er ikke uten grunn at Tyrkia sies og være blandt de tre beste kjøkken i Verden.

 
Foruten om varmen såklart, er maten der nede noe jeg virkelig savner! De ferske råvarene, hvordan alt er laget fra bunnen, de deilige krydderne og spennende smakene.

 
 
All maten grilles, kjøtt som grønnsaker. Og skal noe i ovnen er det kun stenovner som gjelder, selv på et gatekjekken.

 
Det som overrasket meg, var hvor frodig alt var. Så mye mer av blomster, busker og ikke minst dyrket enn jeg hadde forestilt meg. Vi så Ris plantasjer, og andre plantasjer med bananer, druer, meloner samt mye mer.


Fremkommeligheten i Antalya var det ingen  ting å si på, og vi fartet mye rundt.

  På utflukt opp til middelalderborgen var vi så heldig å få plukke mye spiselig selv og.

 

 
 
 
Ferske fiken
Mums!
 
 
Mandler
 
 
Vaniljestang
 
 
Granatepler
 
 
Oliven
 
 
 
Ellers var det mange frukt og grønnsaks markeder
 
 
...med Verdens største, deiligste ferskener
 
 
og delikatesse butikker med himmelsk bløte karameller : )
Samt så mye, mye mer som byen hadde og by på.
Men vi får ta, som sagt, litt av gangen  ; )
 
 
 
 
I helgen skal jeg jammen prøve meg på og lage Tyrkisk middag.
-Hvordan det går er en annen sak, men det kan jo bli spennende ; )
 
Her har vi hatt besøk av håndtverkere i dag og nå skal badet endelig begynnes på for allvor!
Nå må vi straks ta i bruk utedoen! Ha, ha!
Men det er jo verdt det ; ) 
Så fremover får dere se litt baderoms fremgang og litt sniktitt på selve helhetsintrykket av badet.
-Ha en fortsatt fin , fin kveld : )
Klem, Karina
 
 
 

7 kommentarer:

  1. HEI PÅ DEG:))
    SÅ HERLIGE FERIE BILDER!
    SER UT SÅ DERE HAR STOR KOST DERE!
    OG SMAKT PÅ MASSE GOD SAKER:))
    FINE DAG TIL DEG!
    KLEM FRA ELI:))

    SvarSlett
  2. Ser ut som dere har hatt en fantastisk ferie:)
    Jeg elsker Tyrkia,å hadde gledelig reist igjen,var der for 2 år siden sammen med mann og barn,hadde en herlig ferie der!
    Så mye spennende å se og smake på!
    Flotte feriebilder du viser:)
    Spennende med baderomsprosjektet:)
    Ha en fin helg!
    Klem Caroline

    SvarSlett
  3. heia, Ser ut som dere har hatt en skikkelig fin tur og dere har fått prøvd litt forskjellige godiser å:)

    Lykke til med oppussing av bad. Gleder meg til blider ja:)Ha en fortsatt fin helg:) Klem

    SvarSlett
  4. Sååå flott innlegg!
    Tyrkisk søt te..er kjempegodt..selv i varmen:)
    Og er helt enig..maten er fantastisk god:)
    Nå skal jeg kikke mere på din nydelige blogg;:))
    Ha en fin helg:))

    SvarSlett
  5. Hei, så koselig blogg du har!
    Har kikket meg litt rundt og lagt meg til som følger, for her vil jeg gjerne se mere!
    Nydelig bilder fra ferieturen deres.
    Titti

    SvarSlett
  6. Deilige minner å ha nå som det river og røsker rundt hushjørnene vil jeg tro. ;)

    SvarSlett
  7. I found the content very informative, very good! Highly recommend!

    SvarSlett