søndag 4. september 2011

Høst tradisjoner

Vi er inne i årets første høst måned og jeg slenger meg gladelig på utfordringen hos NIB
-"HØST FØLELSEN"

Ja, den kommer helt klart snikende selvom det fortsatt er grønt og frodig her hos oss.
Vi har som så mange andre skapt vår egen høst tradisjon.
Og tenkte gi dere et lite innblikk i hva det innebærer for oss her på vårt lille småbruk : )


At poteter og gulerøtter er ferdig til å høstes er et sikkert tegn på det og gir meg virkelig høst følese ; )
Det er første gang vi har grønnsaks hage på bruket, selvom er jeg oppvokst med denne tradisjonen hjemmefra.
Bare en litt større utgave av grønnsaks hage : )






Inne bærer interiøret preg av MASSE grønne planter og blomster.
Noe jeg setter stor pris på nå som fargene øker for de svinner mer og mer.

Kassen med grønnsaker er  nå et dekorativt og hjemmekoselig innslag på kjøkkenet.
Så er det alltid godt og ha råvarene lett tilgjengelig.


Høsten forbinner jeg med mat tradisjon.
Grønnsaks supper, forikål -for ikke og snakke om eplekaker! 
Sopp og bærplukking, safting og sylting.


Kjøkkenet friskes opp med urter og jeg liker og bruke det ulike jeg har i skaper og div til og oppbevare de i.
Nå er det en glassmugge og denne skålen med sin skjønne blåfarge


Denne boken blir mer og mer  tatt i bruk nå utover høsten.
Den fikk vi av barnas oldemor på mannens side og betyr utrolig mye for oss!
Stapp full av god gammeldags mattradisjon, samt nyttige husholdnings tips, øl brygging og vin-setting.
-Kjempe spennende! : D
Og tenk vi er så heldig og ha den originale versjonen.
Om noen andre synes slikt er spennende kan jeg glede dere med at den er trykket opp på nytt og kan kjøpes HER



Så tenner vi selvfølgelig lys og bytter ut med røffere tekstiler som så mange andre.
Vi er  virkelig en familie som elsker tenne lys -Så her gjør vi dette året rundt...
Høst, vinter og vår så godt som sene sommerkvelder : )


Naturmaterialene som kommer på plass gir en lun og koselig stemning helt frem til våren : )



-Ønsker alle som titter innom en flott søndag og super høst med tradisjoner og nye flotte minner : )

Her går startskuddet for eplekakebaking... NUH! *pang* :  )


6 kommentarer:

  1. Så koselig å kunne høste grønnskaer fra egen hage. Smaker ekstra godt også.
    Kos dere med eplekake :)

    SvarSlett
  2. Nydelige bilder, som virkelig gir høstfølelse!! Smart med kjøkkenhage i store pallekasser, det var en ide som kanskje blir testet her neste år.. ;-) Ha en super kveld! KLEM

    SvarSlett
  3. Mange fine høstassosiasjoner her, ser ut som en perfekt idyll hos dere :)

    SvarSlett
  4. Så herlig med egen grønnsakshage! Så veldig idyllisk ut! Veldig fin blogg og et nydelig hus. gleder meg til å følge deg videre:) Lillian

    SvarSlett
  5. Så FANTASTISK å kunne høste egen grøde!! Det er noe annet enn å kjøpe det i butikken, sprøytet og lagret hvemvethvorlenge!!!Heldige familie som bor på et småbruk. Jeg skjønner at det sikkert krever litt innsats og arbeid å høste dette, men det er sikkert en type arbeid som er berikende for hele familien. Herlige og idylliske bilder!

    SvarSlett
  6. Så herlige bilder, ekte høststemning!
    Ha en fin uke!

    SvarSlett